Catatan

Tunjukkan catatan dari September, 2013

SEKANGKANG BATAS

Imej
ASWT/SALAM SEJAHTERA.

Morning utk semua. Skrg dh xmcm dlu, dh makin malas nk menulis kt blog. Update pn jrg2 sbb xde citer best pn nk share ngn korang. Smlm lg psg niat nk update, so bleh r update ckit pg ni ek. Keadaan pg pn xbusy sgt, curik masa sementara keje2 lain datang ke mejaku.

Jom kite tgk sekangkang batas..ade gak ye istilah nih, selalu tanah sekangkang kera. Abih dh batas ciput je, tanam pn berhimpit-himpit, agak2nye sesak nafas si sawi, kailan & kobis cina.




















Oh ya, sptg smlm blk keje singgah pasar mlm, jumpa org jual baja nih, tanya2 si penjual baja nk guna cm mn, then bli r sbb dpt harga RM10 dapat 2 paket kecik + dapat 1 paket penggalak akar sekali, (khas utk pokok limau yg dikacau ulat & pokok cili yg rosak daunnya).



Daaa abis dh citer, tanah  pn xbeli2 lg..huhu. Termenung dibuatnya bila duk pikir nk alih ke mana xde tmpt. Nasib la belalang..k, bye see u next time.



TIMUN JEPUN KU

Imej
Assalamualaikum /slm sejahtera semua.

Sejuk skali rasanya pg ahad ni, smlm hujan lama gak, udara pn sgt nyaman lps hujan. Nampaknya kita dh nk melangkah masuk ke musim tengkujuh xlama lg. Bleh la sediakan payung klu nk kuar jln2 skrg, cuaca xmenentu. Oleh krn cuaca xmenentu la, smlm jemur kain pias kena hujan lebat, balik ke umah mak skjp. Bila sampai umh kami, abih semua basah baju terpaksa basuh skali lg. Xpe la, nk wt cm mn kan.

Hmm..ape yg best pg ni ialah, kete kt jln raya xbyk, ramai yg ambik cuti bg mereka berada di kelantan. Lengang jln, cpt sampai opis. Mood pn ceria.

Sedara sedari hr ni ade sy upload gmbr utk tatapan semua. Timun jepun ku tanam & bakal dituai. Buahnya xbyk, tp bunga jantan byk betui. xpelah at least dpt rasa hasil walaupun xseberapa. Saya agak pokok timun ni xleh bertahan lama,daunnya kelihatan sakit, penyakit pokok. Sy xreti menanganinya, hrp ia dpt berbuah 4-5 biji lg. Then xpe la klu nk mati pn.. Mak ckp xberbaloi la tanam klu hasil xbyk. Xpe la it ju…

MASAK UDANG KETAK & SOTONG SEGAR

Imej
Aswt /salam sejahtera.

Apo kaba anda sumo? Moga2 sihat yer. Sy plk beginilah, taraf kesihatan asyik turun naik. Smlm rs mcm ok ckit, msk ringkas2 jer but sgt segar.

Sy beli udang ketak dan sotong besar drp staf kt cni, dia de member keje as nelayan, so dpt la merasa jarang2 mkn seafood segar bugar yg baru turun dari kapal. Tang harga xtau plk harga pasaran mcm mn? Bukan selalu nk jejak kaki ke pasar besar pn, hr mgu je de ms tp xpergi jgk. Sy bli udang dgn harga RM25 sekilo (dapat 6 ekor) dan sotong dengan harga RM19 sekilo (dpt 6ekor). Besar la jugak klu tgk tu.





Masak sotong sekor je tuh takut xabis, udang masak semua sekali. Bukan main susah nk bukak cengkerang udang ni, nasib baik dh ketuk2 kt tepi kepalanya kasi comey, sekali tgk sblm masak, mcm lipan, de org xlalu mkn sbb rupanya mmg hodoh. Bila dh masak ia terus bergulung. Isinya agak pejal, lepas kupas cengkerang ade la 1/3 tapak tangan saiz isinya & rasanya sgt sedap. Lebih sdp dari udang galah yg dibeli mgu yg lalu.Anak p…

XPRIMEN GAGAL!!!

Aswt/slm sejahtera. Slmt bertengahari sume, hr ni dh 29 Syawal so esk hr last Syawal, maka akan tamatlah rumah terbuka utk bln Syawal ni. Sempat puasa 6? sy pn xjugak, sy sgt2 xlarat.  Ganti bulan lain la puasa..hehe.

Mood not really happy, semua keratan tonkin jasmine & rosemary mati daaa..failed. ape daa, xreti jaga daa. Biarlah, xnk dh bli keratan, mgkn de sedikit give up dlm diri, nk cuba yg lg senang. Hmm, setakat ni xnk update picture sgt, xmenarik sgt pn. Hanya menunggu timun jepun berbuah nih. Pokok berbunga agak lebat tp kelihatan byk sgt gangguan makhluk perosak. Harap dpt merasa buahnya nanti.

Nowadays xjenguk dekat sgt, kelihatan rumput rampai blambak tumbuh. Entah la, xberdaya tgn & bdn yg lembik ni nk buat sume tuh. Kecewa dgn tanah yg bertimbun terdampar kt sebelah pokok2 lain. Ingat nk gaulkan dgn belerang sbb ia beralkali sgt, but xterbeli lg benda tu. Hanya biarkan ia kena panas terik & hujan ribut. Last night, ambik ms bbrp minit utk tabur baja, main cam…