Catatan

Tunjukkan catatan dari Jun, 2013

TENANGKAN HATIKU YA ALLAH

Imej
Sesungguhnya dalam setiap perjalanan hidup mesti ada suka dan dukanya. Sy akui bahawa diri sy ini terlalu tidak sempurna, terlalu byk yg perlu diperbaiki. Di pagi ini sy hanya mampu biarkan air mata mengalir lg, apa yg sy fikir semuanya menjadikan sy amat lemah. Semoga kesedihan ini akan berlalu dengan segera. Pergilah kau wahai kesedihan.......



PENYEDIAAN TANAH DAN PENAMBAHBAIKAN

Aswt/slm sejahtera semua,

Setelah saya rajin duk baca blog tanamsendiri.com jd dptlah ckit ilmu pengetahuan. Saya tengah usahakan supaya tanah yg sy beli tu lebih berkualiti sebab sy tengok nape tanah yg org lain guna mcm lebih cepat pertumbuhan anak2 benih, mungkin tanah yg sy bli tu kurang baja dlmnye (saya beli tanah yg murah ckit dr kedai pokok). Pd pandangan mata saya, tanah ni kelihatan hitam dan agak ringan bila diletak di telapak tangan tetapi tidaklah berbau seperti bahan bakar, baunye agak hapak. Namun setelah disiram lebih 3 kali, ia mula bertukar seperti campuran tanah liat. Saya bimbang jgk takut pokok menjadi agak terbantut. So, ptg semalam saya bertungkus lumus isikan 10 polybag besar tanah campur dengan tinja ayam. Harap2 bila anak benih dh sedia untuk dialihkan ia mampu membantu tumbesaran.

Alang-alang ptg smlm lps siapkan tanah,saya pn masuk  dapur jap nk msk yg ringkas jer,..teringat pula ms bc blog En Is, jd saya pn cuba siram dengan air basuhan beras campur air ik…

HIKMAH SAKIT :

Imej
4 Malaikat Mendatangi Manusia Semasa Sakit by Erika on November 11, 2012 Sakit adalah ujian dalam hidup kita sebagai manusia biasa. Kesakitan ialah pengalaman deria rasa dan emosi yang tidak selesa, dikaitkan dengan kecederaan tisu yang benar-benar berlaku atau yang mungkin berlaku atau digambarkan dalam bentuk suatu kecederaan.
Hidup sihat sebelum sakit adalah antara lima perkara yang pasti akan hadir dalam hidup setiap manusia. Manusia hanya dapat menilai harga sebuah kesihatan ketika diuji dengan kesakitan. Sakit akan datang tanpa diundang bila-bila masa tiada peringatan. Sakit itu bukan penyeksaan tetapi peringatan bagi manusia yang sentiasa ingat pada Allah swt.
Dari Anas ra, Rasulullah saw telah bersabda: Maksudnya: “Jika Allah menghendaki kebaikan bagi seorang hamba-Nya, disegerakan baginya kesusahan (balasan) sewaktu di dunia lagi. Sebaliknya jika Allah menghendaki kejahatan bagi seorang hamba-Nya, ditangguhkan pembalasan ke atasnya sehingga hari Kiamat.” [Hadis…

ANAK SAWI HIJAU BAKSO

Imej
Anak2 sawi bakso dh kuar ckit pd hr jumaat/sabtu. Tp yg sedihnya mcm ade gangguan oleh semut2 merah. Saya agak semut2 dh mkn benihnya. Satu lagi  makhluk perosak, siput. Dh byk hr duk pantau, mmg siput tu asyik cari polybag untuk mkn anak2 pokok. Saya tabur punya banyak benih tp mcm kurang perkembangan. Sy rasa nk letak anak2 benih ni kt tmpt yg tinggi ckit tp xde ruang dh. Kalo letak atas pagar nanti panas melampau pulak@hujan lebat, byk air sangat mungkin anak2 pokok leh rosak.

BENIHKONGSI- SAWI PAK CHOY

Imej
Alhamdulillah..akhirnya dapat lihat perkembangan baru, benih kongsi dr En Is dh menunjukkan hasil. Putik2 hijau dh mulai keluar pg td, sempat tgk masa menyiram pg td. Oleh kerana dh terlalu lewat ke tempat kerja, sy batalkan hasrat untuk ambil gambar. Walaupun bagitu, saya tetap akan upload pd hjg mgu nanti. Sawi hijau dan bayam belum kuar pe2 tanda lg. Rasanya 3-4hr dh patut kuar, hmmm..xpe sy tunggu jgk  awak2 semua...klu xkuar sy tabur lg. Sy de tabur benih salad hijau, mungkin mgu dpn bru bleh tgk mcm mn hasilnya, semoga semua sayur menjadi. ;)




23 Ogos 2013
Anak-anak sawi pak choy nampaknya tidak ada perubahan sangat, hr ni umurnya 5 hari. Kecik mcm tu jgk.. Saya dh beria siapkan tempat untuk dialihkan nti awak2 semua kuar 3 daun.


SAYUR-SAYURAN YG BAKAL MENYUSUL, BENIH OLEH TANAMSENDIRI.COM

Imej
16 Jun 2013
Assalamualaikum semua. Benih2 ku telah pun selamat tiba di rumah ku setelah genap 17hr perjalanan dari Semenyih. Namun apakan daya, oleh krn demam yg melanda ku batalkan hasrat untuk menyemai kesemua benih. Setelah demam reda nanti, baru ku semai.



17 Jun 2013
Petang yang mendung, saya kuatkan semangat untuk bangun dari katil dan keluar untuk semai benih terus ke batas yg baru dibuat dan beberapa polybag kosong yang telah tersedia. Kangkung-kangkung telahpun selamat dituai setelah cukup masanya, walaupun tidak memenuhi keinginan ia tetap memberikan hasil. Saya tak masak lagi, xlarat sangat.


18 Jun 2013
Pagi ni keluar dr umah sblm g opis, mata duk tgk kt batas. Tak sabar rasanya nak tengok anak-anak benih yang bakal keluar. Saya mahu bayam-bayam yang segar  dan sawi2 yg hijau.

KEBUN SAYURANKU YG KECIK MOLEK

Imej
Salam sayang untuk semua, untuk makluman semua saya adalah seorang  pekebun kecil sejak 2menjak ni..hehe. Suka pulak menanam sayur ni, tp hasilnya mcm hampeh...sayur-sayuranku kurus melidi je. Xpandai jaga sangat pun, mood menanam tu je lebih dan kemungkinan besar teknik menyemai anak benih serta membaja tu salah.Kalo ikutkan kangkung dh boleh tuai sbb dh cukup masa tp saya biarkan je sbb ia tidak memuaskan, kangkung kurus faktornya mungkin jarak tanaman terlalu rapat atau baja xcukup. Terkini saya ade semai bawang dan kunyit untuk dapatkan daunnye, masih belum dapat lihat pucuknye pn.


Saya takde masa sangat pun, dapat semai anak benih pn hujung minggu je, hr kerja time ptg masa suntuk sangat. Kebelakangan ni, tengah qada puasa yg ditinggalkan selama 3minggu, so penat yg teramat sangat xdpt dibendung kerana sdg mengejar masa kerana bulan ramadhan telah hampir tiba.



























ABAYA EXCLUSIVE YG TAK MAMPU KU MILIKI

Imej

KATA-KATA INDAH

Imej