Khamis

TENANGKAN HATIKU YA ALLAH

Sesungguhnya dalam setiap perjalanan hidup mesti ada suka dan dukanya. Sy akui bahawa diri sy ini terlalu tidak sempurna, terlalu byk yg perlu diperbaiki. Di pagi ini sy hanya mampu biarkan air mata mengalir lg, apa yg sy fikir semuanya menjadikan sy amat lemah. Semoga kesedihan ini akan berlalu dengan segera. Pergilah kau wahai kesedihan.......



Rabu

PENYEDIAAN TANAH DAN PENAMBAHBAIKAN

Aswt/slm sejahtera semua,

Setelah saya rajin duk baca blog tanamsendiri.com jd dptlah ckit ilmu pengetahuan. Saya tengah usahakan supaya tanah yg sy beli tu lebih berkualiti sebab sy tengok nape tanah yg org lain guna mcm lebih cepat pertumbuhan anak2 benih, mungkin tanah yg sy bli tu kurang baja dlmnye (saya beli tanah yg murah ckit dr kedai pokok). Pd pandangan mata saya, tanah ni kelihatan hitam dan agak ringan bila diletak di telapak tangan tetapi tidaklah berbau seperti bahan bakar, baunye agak hapak. Namun setelah disiram lebih 3 kali, ia mula bertukar seperti campuran tanah liat. Saya bimbang jgk takut pokok menjadi agak terbantut. So, ptg semalam saya bertungkus lumus isikan 10 polybag besar tanah campur dengan tinja ayam. Harap2 bila anak benih dh sedia untuk dialihkan ia mampu membantu tumbesaran.

Alang-alang ptg smlm lps siapkan tanah,saya pn masuk  dapur jap nk msk yg ringkas jer,..teringat pula ms bc blog En Is, jd saya pn cuba siram dengan air basuhan beras campur air ikan yg disiang...uikkkk mmg bau yg dikeluarkan agak hanyir, mmm bru je siram kt anak benih ckit, just nk try. Tapi demi sayur yg segar, sy akan cuba lg siram lain kali sbb En Is ckp dia siram dengan air siang ikan yg diblender supaya membantu tumbesaran pokok. Betul juga yer sbb ikan mengandungi byk protein. Pokok pn perlukan zat2 yg tertentu.

Opppss untuk pengetahuan semua,..setelah bermesej dengan En Iskandar si pemilik tanamsendiri.com, dia ckp mmg kena campur sedikit pasir kasar bagi tanah yg terlebih tanah liat ni. En Is bg tau yg tanah liat ni mmg kaya dgn nutrien akan tetapi disebabkan zarah terlalu halus, tiada oksigen kt dlmnya, akar pokok perlukan oksigen untuk hidup mcm kita jgk kan..  So, sy kena cari pasir untuk gaul sedikit dlm tanah semalam tu. Umah mak mertua ade pasir ckit dpn umh..nti leh ambik ckit.

Doa2kan la yer semoga urusan sy dipermudahkan..Insyaallah.

Ahad

HIKMAH SAKIT :

4 Malaikat Mendatangi Manusia Semasa Sakit

by Erika on November 11, 2012
Sakit adalah ujian dalam hidup kita sebagai manusia biasa. Kesakitan ialah pengalaman deria rasa dan emosi yang tidak selesa, dikaitkan dengan kecederaan tisu yang benar-benar berlaku atau yang mungkin berlaku atau digambarkan dalam bentuk suatu kecederaan.
Hidup sihat sebelum sakit adalah antara lima perkara yang pasti akan hadir dalam hidup setiap manusia. Manusia hanya dapat menilai harga sebuah kesihatan ketika diuji dengan kesakitan. Sakit akan datang tanpa diundang bila-bila masa tiada peringatan. Sakit itu bukan penyeksaan tetapi peringatan bagi manusia yang sentiasa ingat pada Allah swt.
Dari Anas ra, Rasulullah saw telah bersabda: Maksudnya: “Jika Allah menghendaki kebaikan bagi seorang hamba-Nya, disegerakan baginya kesusahan (balasan) sewaktu di dunia lagi. Sebaliknya jika Allah menghendaki kejahatan bagi seorang hamba-Nya, ditangguhkan pembalasan ke atasnya sehingga hari Kiamat.” [Hadis riwayat At-Tirmizi: 2395, “Hadis Hasan”, Sahih Al-Jami’ As-Saghir: 308]
Rasulullah SAW bersabda, “Tidaklah seorang muslim menderita sakit kerana suatu penyakit melainkan Allah menggugurkan kesalahan-kesalahannya dengan penyakit itu, sebagaimana pohon yang menggugurkan daun-daunnya”. (HR Bukhari, Muslim)
Dari Ummu Al-Ala’, dia berkata : “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam menjengukku pada masa aku sedang sakit, lalu baginda berkata. ‘Gembirakanlah wahai Ummu Al-Ala’. Sesungguhnya sakitnya orang muslim itu membuatkan Allah mengampunkan dosa-dosanya, sebagaimana api yang menghilangkan kotoran pada emas dan perak”. (HR Abu Daud)
Tidak ada orang yang mahu sakit. Tapi dalam Islam, seperti kita tahu, ada banyak perkara yang tersembunyi di sebalik semua keadaan itu.
Kalau kita tahu sebenarnya tak ada alasan untuk sedih dan mengeluh semasa kita sakit, kerana sebenarnya itu adalah kasih sayang Allah swt pada kita. Kita mengeluh semasa sakit kerana kita tak tahu rahsianya. Sakit, dalam bentuknya yang lain, itu harus disyukuri kerana itu adalah bukti kasih sayang Allah pada kita. Allah mengutus 4 malaikat untuk selalu menjaga kita dalam sakit.
Rasulullah SAW bersabda: “Apabila seorang hamba yang beriman menderita sakit, maka Allah memerintahkan kepada para malaikat agar menulis perbuatan yang terbaik yang dikerjakan hamba mukmin itu pada semasa sihat dan pada semasa waktu senangnya.”
Ujaran Rasulullah SAW tersebut diriwayatkan oleh Abu Imamah al Bahili. Dalam hadis yang lain Rasulullah bersabda :
“Apabila seorang hamba mukmin sakit, maka Allah mengutus 4 malaikat untuk datang padanya.”
Allah memerintahkan :
1. Malaikat pertama untuk mengambil kekuatannya sehingga menjadi lemah.
2. Malaikat kedua untuk mengambil rasa lazatnya makanan dari mulutnya.
3. Malaikat ketiga untuk mengambil cahaya terang di wajahnya sehingga berubahlah wajah pesakit menjadi pucat lesi.
4. Malaikat keempat untuk mengambil semua dosanya , maka berubahlah pesakit menjadi suci dari dosa.
Tatkala Allah akan menyembuhkan hamba mukmin itu, Allah memerintahkan kepada malaikat 1, 2 dan 3 untuk mengembalikan kekuatannya, rasa lazat, dan cahaya di wajah sang hamba.
Namun untuk malaikat ke 4, Allah tidak memerintahkan untuk mengembalikan dosa-dosanya kepada hamba mukmin. Maka bersujudlah para malaikat itu kepada Allah seraya berkata : “Ya Allah mengapa dosa-dosa ini tidak Engkau kembalikan?”
Allah menjawab: “Tidak baik bagi kemuliaan-Ku jika Aku mengembalikan dosa-dosanya setelah Aku menyulitkan keadaan dirinya ketika sakit. Pergilah dan buanglah dosa-dosa tersebut”
Dengan ini, maka kelak pesakit itu berangkat ke alam akhirat dan keluar dari dunia dalam keadaan suci dari dosa sebagaimana sabda Rasulullah SAW : “Sakit panas dalam sehari semalam, dapat menghilangkan dosa selama setahun.”
“Tiada seorang mukmin yang ditimpa oleh kepenatan atau penyakit atau risau fikiran atau sedih hati, walaupun jika terkena duri, melainkan semua penderitaan itu akan dijadikan penebus dosanya oleh Allah” (HR Bukhari-Muslim).
“Jika sakit seorang hamba hingga tiga hari, maka keluar dari dosa-dosanya sebagaimana keadaannya ketika baru lahir dari kandungan ibunya,” (HR Ath-Thabarani).
“Penyakit panas itu menjaga tiap mukmin dari neraka, dan panas semalam cukup dapat menebus dosa setahun,” (HR Al-Qadha’i).
Wallahualam.
p/s : betapa sayangnya Allah pada hamba-hambaNya… subhanallah ^_^
(saya tengah demam selesema, untuk peringatan diri sendiri)
 

ANAK SAWI HIJAU BAKSO

Anak sawi hijau bakso, kt atas tu umur 3 hr
Ni la dia batas yg semakin ranap kena siraman setiap pg.
Anak2 sawi bakso dh kuar ckit pd hr jumaat/sabtu. Tp yg sedihnya mcm ade gangguan oleh semut2 merah. Saya agak semut2 dh mkn benihnya. Satu lagi  makhluk perosak, siput. Dh byk hr duk pantau, mmg siput tu asyik cari polybag untuk mkn anak2 pokok. Saya tabur punya banyak benih tp mcm kurang perkembangan. Sy rasa nk letak anak2 benih ni kt tmpt yg tinggi ckit tp xde ruang dh. Kalo letak atas pagar nanti panas melampau pulak@hujan lebat, byk air sangat mungkin anak2 pokok leh rosak.

Khamis

BENIHKONGSI- SAWI PAK CHOY

Alhamdulillah..akhirnya dapat lihat perkembangan baru, benih kongsi dr En Is dh menunjukkan hasil. Putik2 hijau dh mulai keluar pg td, sempat tgk masa menyiram pg td. Oleh kerana dh terlalu lewat ke tempat kerja, sy batalkan hasrat untuk ambil gambar. Walaupun bagitu, saya tetap akan upload pd hjg mgu nanti. Sawi hijau dan bayam belum kuar pe2 tanda lg. Rasanya 3-4hr dh patut kuar, hmmm..xpe sy tunggu jgk  awak2 semua...klu xkuar sy tabur lg. Sy de tabur benih salad hijau, mungkin mgu dpn bru bleh tgk mcm mn hasilnya, semoga semua sayur menjadi. ;)
Anak sawi pak choy emai dlm polybag besar

Anak sawi pak choy yg baru kuar, umur 3-4 hr      



23 Ogos 2013
Anak-anak sawi pak choy nampaknya tidak ada perubahan sangat, hr ni umurnya 5 hari. Kecik mcm tu jgk.. Saya dh beria siapkan tempat untuk dialihkan nti awak2 semua kuar 3 daun.


Selasa

SAYUR-SAYURAN YG BAKAL MENYUSUL, BENIH OLEH TANAMSENDIRI.COM

 16 Jun 2013
Assalamualaikum semua. Benih2 ku telah pun selamat tiba di rumah ku setelah genap 17hr perjalanan dari Semenyih. Namun apakan daya, oleh krn demam yg melanda ku batalkan hasrat untuk menyemai kesemua benih. Setelah demam reda nanti, baru ku semai.

Benih2 yg dipesan kt tanamsendiri.com


17 Jun 2013
Petang yang mendung, saya kuatkan semangat untuk bangun dari katil dan keluar untuk semai benih terus ke batas yg baru dibuat dan beberapa polybag kosong yang telah tersedia. Kangkung-kangkung telahpun selamat dituai setelah cukup masanya, walaupun tidak memenuhi keinginan ia tetap memberikan hasil. Saya tak masak lagi, xlarat sangat.


18 Jun 2013
Pagi ni keluar dr umah sblm g opis, mata duk tgk kt batas. Tak sabar rasanya nak tengok anak-anak benih yang bakal keluar. Saya mahu bayam-bayam yang segar  dan sawi2 yg hijau.

Sabtu

KEBUN SAYURANKU YG KECIK MOLEK


Salam sayang untuk semua, untuk makluman semua saya adalah seorang  pekebun kecil sejak 2menjak ni..hehe. Suka pulak menanam sayur ni, tp hasilnya mcm hampeh...sayur-sayuranku kurus melidi je. Xpandai jaga sangat pun, mood menanam tu je lebih dan kemungkinan besar teknik menyemai anak benih serta membaja tu salah.Kalo ikutkan kangkung dh boleh tuai sbb dh cukup masa tp saya biarkan je sbb ia tidak memuaskan, kangkung kurus faktornya mungkin jarak tanaman terlalu rapat atau baja xcukup. Terkini saya ade semai bawang dan kunyit untuk dapatkan daunnye, masih belum dapat lihat pucuknye pn.


Saya takde masa sangat pun, dapat semai anak benih pn hujung minggu je, hr kerja time ptg masa suntuk sangat. Kebelakangan ni, tengah qada puasa yg ditinggalkan selama 3minggu, so penat yg teramat sangat xdpt dibendung kerana sdg mengejar masa kerana bulan ramadhan telah hampir tiba.





Pokok limau purut ni dh lame ambik umh abah, masa ambik dulu byk je daun, skrg xde daun dah, dia mogok kot.
Daun pegaga yg tumbuh sendiri dlm pasu limau purut.

Daun bawang dh tumbuh elok, bru jer tanam.


Bawang yg baru bercambah daunnya.


Pokok betik batang hitam setinggi 1meter, masih hidup setelah dipatahkan pucuknya oleh anak lelakiku bbrp bln lps.



Pokok misai kucing, ambik anak dari rumah abah,dh berbunga dan membesar dgn sihatnya.

Pokok serai ni, ambik umah mentua.

Anak bendi yg baru disemai, umur 3hari.
Anak bendi dlm polybag, umur 3minggu.


Kangkung yg ditanam atas tanah, kurus kan?? Entah pe yg xkena..

Kangkung yg ditanam guna keratan batang, dh kuar pucuk kecil.

Kangkung yg ditanam dlm polybag, lg kurus...