Catatan

KELUARGAKU KESAYANGANKU

Hati ini tiba2 hidup kembali pada saat ini setelah sekian lama menyepi. Cinta Allah itu sangat indah bila dapat dihayati. Pengaturan Dia yang terbaik saat kita terasa bahawa kita telah mengatur dengan begitu sempurna. Meskipun hidupku pernah dilanda badai, namun aku bersyukur kerna aku masih kuat untuk menjadi ibu yang bertanggungjawab dan menjadi seorang isteri kepada suami yang dicintai. 
Buat suamiku, terima kasih untuk segalanya. Meskipun aku terkadang begitu tidak sempurna untuk mu. Meskipun aku menunjukkan sikap yang tidak baik di matamu. Maafkankan diriku wahai suami kerana cinta ku begitu lemah. Maafkan aku wahai suami untuk segala kelemahan yang aku bawa dalam hidupmu. Dulu aku pernah ingin menjadi yang terbaik untukmu, namun aku seolah gagal kerana kenangan lama selalu menggangguku. Bila mana, cinta yang aku harapkan telah pergi meninggalkanku dan hanya parut luka yang terpahat dijiwaku. Andai masa mampu ku ulangi, pasti aku memilih jalan yang lain...jalan yang diredhaiNya…

RINDU MENANAM

Assalamualaikum. Semenjak 2-3 menjak ni tiba2 je rasa rindu bertandang di hati ini. Lama betul ku tinggalkan blog ini. Biasa la kita adalah manusia yang tidak sempurna dan sudah tentu banyak kekurangannya. Pelbagai pengalaman pahit dan manis yg telah ku alami sepanjang tahun ini, seuanya ujian Allah semata-mata. Hmm dh dapat menarik nafas sedikit lega..alhamdulillah..

Nampaknya niat hati ini untuk menanam semakin dekat, sepertinya terdengar di telinga dipanggil2 oleh sisa benih2 yg masih berbaki. Musim akan berubah mgkn tdk lama lagi kot, hujan sekali sekala, dapatlah si pokok2 yang menumpang di bumi ini merasa kenikmatan hujan walaupun sedikit. Kesian pada pokok2 ku yang byk telah mati (maaf sbb sy tdk sengaja). Sy sekarang dh makin kuat, bolehlah sy siram walaupun hujan tidak turun. Tapi masalah air menjadi2 di area kuaters tempat ku tinggal. Tahun ni, adalah yang paling teruk sekali kerana semua pakaian terpaksa beberapa kali di bawa dobi ke rumah mak..terukkan?? Nasib rumah mak de…

Yong Tau Fu Memalas

Imej
Aswt/salam sejahtera. Pepagi ni mcm de rs nk menulis ckit kt blog. Citer ni kisah hr khamis lalu, tetiba kt opis tu rase nk mkn yong tau fu jek, betul ke dak eja ni  hentam je la. Kuar opis je singgah la dpn pagar opis tu kat pasaraya nirwana, tujuan utama nk bli mknn sejuk beku yang timbang punye  nk buat yong tau fu. Sambil2 tu de la jenguk pakaian kanak2..so pilih2 jumpe yang murah n harga mampu bli la, hadiah utk anak member, untuk anak sedare belah somi, n utk anak2 sendiri (saje nk tambahkan longgokan pakaian).

Lepas tu baru r betul2 pilih mknn sejuk beku tu. Blk umh, buat la kuah yong tau fu tu tp xikut resepi sangat pon sbb mcm xbest je resepi tu..haha pepandai je. Resepi tu pn lupa la amik kt blog mn sbb bukak jap terus amik gmbr kt bhgn resepi terus tutup. Xtau sumber la ni..sorry.

Cara nk buat kuahnya lbh kurang cm ni,(untuk semangkuk kuah)

3-4 tangkai cili kering (goreng n kisar)
gula melaka/manisan 2-3 keping (cairkan + air kosong stgh gelas)
gula biasa (2-3 sudu)
belacan (s…

SAJE2

Imej
Aswt. Selamat menyambut hari raya aidil adha untuk semua. Betapa seronoknya, aidil adha menjelma lg. Xsabar untuk mendengar takbir raya berkumandang. Begitu cpt masa berlalu. Lambaian kaabah di kaca tv, rasa tersentuh tgk org malaysia yg berkesempatan menunaikan haji nun jauh meninggalkan keluarga, semoga mereka mendapat haji yg mabrur. Semoga diberi jalan mudah untuk ke sana suatu hari nanti, Insyaallah.

Jom tgk bbrp gmbar utk tatapan bersama. Maap la sbb gmbr pn lbh kurang je, nothing special.












Teringat dulu masa baru2 menanam beria je, skrg perasaan tu dh makin kurang, cuma menyiram je la yg rajin, bukan pe, skrg keje byk sgt kt opis, blk pn sgt penat melampau. Masa yg de pn untuk dlm umh xde masa ngan si pokok ni. Kesian pokok2..tp nk wt cm mn lg, cm mn pun, sy tetap bg baja jgk. Cuaca skrg bgus untuk tanaman membesar, hujan di waktu petang menyegarkan pokok. I loiike.

OK la sedare sedari. Sampai jumpa lg.

SEKANGKANG BATAS

Imej
ASWT/SALAM SEJAHTERA.

Morning utk semua. Skrg dh xmcm dlu, dh makin malas nk menulis kt blog. Update pn jrg2 sbb xde citer best pn nk share ngn korang. Smlm lg psg niat nk update, so bleh r update ckit pg ni ek. Keadaan pg pn xbusy sgt, curik masa sementara keje2 lain datang ke mejaku.

Jom kite tgk sekangkang batas..ade gak ye istilah nih, selalu tanah sekangkang kera. Abih dh batas ciput je, tanam pn berhimpit-himpit, agak2nye sesak nafas si sawi, kailan & kobis cina.




















Oh ya, sptg smlm blk keje singgah pasar mlm, jumpa org jual baja nih, tanya2 si penjual baja nk guna cm mn, then bli r sbb dpt harga RM10 dapat 2 paket kecik + dapat 1 paket penggalak akar sekali, (khas utk pokok limau yg dikacau ulat & pokok cili yg rosak daunnya).



Daaa abis dh citer, tanah  pn xbeli2 lg..huhu. Termenung dibuatnya bila duk pikir nk alih ke mana xde tmpt. Nasib la belalang..k, bye see u next time.



TIMUN JEPUN KU

Imej
Assalamualaikum /slm sejahtera semua.

Sejuk skali rasanya pg ahad ni, smlm hujan lama gak, udara pn sgt nyaman lps hujan. Nampaknya kita dh nk melangkah masuk ke musim tengkujuh xlama lg. Bleh la sediakan payung klu nk kuar jln2 skrg, cuaca xmenentu. Oleh krn cuaca xmenentu la, smlm jemur kain pias kena hujan lebat, balik ke umah mak skjp. Bila sampai umh kami, abih semua basah baju terpaksa basuh skali lg. Xpe la, nk wt cm mn kan.

Hmm..ape yg best pg ni ialah, kete kt jln raya xbyk, ramai yg ambik cuti bg mereka berada di kelantan. Lengang jln, cpt sampai opis. Mood pn ceria.

Sedara sedari hr ni ade sy upload gmbr utk tatapan semua. Timun jepun ku tanam & bakal dituai. Buahnya xbyk, tp bunga jantan byk betui. xpelah at least dpt rasa hasil walaupun xseberapa. Saya agak pokok timun ni xleh bertahan lama,daunnya kelihatan sakit, penyakit pokok. Sy xreti menanganinya, hrp ia dpt berbuah 4-5 biji lg. Then xpe la klu nk mati pn.. Mak ckp xberbaloi la tanam klu hasil xbyk. Xpe la it ju…

MASAK UDANG KETAK & SOTONG SEGAR

Imej
Aswt /salam sejahtera.

Apo kaba anda sumo? Moga2 sihat yer. Sy plk beginilah, taraf kesihatan asyik turun naik. Smlm rs mcm ok ckit, msk ringkas2 jer but sgt segar.

Sy beli udang ketak dan sotong besar drp staf kt cni, dia de member keje as nelayan, so dpt la merasa jarang2 mkn seafood segar bugar yg baru turun dari kapal. Tang harga xtau plk harga pasaran mcm mn? Bukan selalu nk jejak kaki ke pasar besar pn, hr mgu je de ms tp xpergi jgk. Sy bli udang dgn harga RM25 sekilo (dapat 6 ekor) dan sotong dengan harga RM19 sekilo (dpt 6ekor). Besar la jugak klu tgk tu.





Masak sotong sekor je tuh takut xabis, udang masak semua sekali. Bukan main susah nk bukak cengkerang udang ni, nasib baik dh ketuk2 kt tepi kepalanya kasi comey, sekali tgk sblm masak, mcm lipan, de org xlalu mkn sbb rupanya mmg hodoh. Bila dh masak ia terus bergulung. Isinya agak pejal, lepas kupas cengkerang ade la 1/3 tapak tangan saiz isinya & rasanya sgt sedap. Lebih sdp dari udang galah yg dibeli mgu yg lalu.Anak p…