Ahad

Yong Tau Fu Memalas

Aswt/salam sejahtera. Pepagi ni mcm de rs nk menulis ckit kt blog. Citer ni kisah hr khamis lalu, tetiba kt opis tu rase nk mkn yong tau fu jek, betul ke dak eja ni  hentam je la. Kuar opis je singgah la dpn pagar opis tu kat pasaraya nirwana, tujuan utama nk bli mknn sejuk beku yang timbang punye  nk buat yong tau fu. Sambil2 tu de la jenguk pakaian kanak2..so pilih2 jumpe yang murah n harga mampu bli la, hadiah utk anak member, untuk anak sedare belah somi, n utk anak2 sendiri (saje nk tambahkan longgokan pakaian).

Lepas tu baru r betul2 pilih mknn sejuk beku tu. Blk umh, buat la kuah yong tau fu tu tp xikut resepi sangat pon sbb mcm xbest je resepi tu..haha pepandai je. Resepi tu pn lupa la amik kt blog mn sbb bukak jap terus amik gmbr kt bhgn resepi terus tutup. Xtau sumber la ni..sorry.

Cara nk buat kuahnya lbh kurang cm ni,(untuk semangkuk kuah)

3-4 tangkai cili kering (goreng n kisar)
gula melaka/manisan 2-3 keping (cairkan + air kosong stgh gelas)
gula biasa (2-3 sudu)
belacan (secubit/stgh sudu)
kicap pekat (ikut suka tp jgn 1 botol sudah)
tepung jagung 1 sudu besar (bancuh dgn air suam)
Cili padi (kisar 2-3 biji kalau nk mkn pedas, xletak xpe)

Bila gula melaka dh dicairkan atas dapur dgn api sederhana dan menggelegak, masukkan cili kering yg dikisar tu, biarkan sekejap, kemudian letak gula biasa, belacan dan kicap tu, kacau2 last sekali masuk je tepung jagung yang dh bancuh. Biar ia menggelegak sekali lagi n tutup. Dah pon siap.

Then, boleh la panaskan periuk isi air n celur mknn sejuk beku yg pelbagai tu.

Yang tersedia utk dimkn, kuah yong tau fu n isinya




Kangkung ditambah bersama keropok lekor



Tetiba time tu rasa nk mkn cekodok/kuih malas


Maka dibancuh la adunan kuih malas


Tadaaa..dh pon siap goreng

Rasanya xrangup, ergg xpandai buat berlagak je..


Dh hidang tu, asben yg mkn dulu tu psl kuah dh comot kt tepi. Sorry gmbr atas tu yg belum potong.

Kesimpulannya, dinamakan yong tau fu memalas tu sbb tambahan kuih malas. Biasa kt kedai letak kacang yg ditumbuk ke atas yong tau fu, tp xde kacang, mkn cm tu je la. Anda boleh ubahsuai cm mn yg anda suka . Rasa kuah tu mmg enak sekali. Pekat, manis & sedikit pedas, anak suka kuah tu. Mkn ngn kopok pn sodap. Ala2 colek kopok lekor ganu. Yummy2.

Sekian, selamat mencuba.


Isnin

SAJE2

Aswt. Selamat menyambut hari raya aidil adha untuk semua. Betapa seronoknya, aidil adha menjelma lg. Xsabar untuk mendengar takbir raya berkumandang. Begitu cpt masa berlalu. Lambaian kaabah di kaca tv, rasa tersentuh tgk org malaysia yg berkesempatan menunaikan haji nun jauh meninggalkan keluarga, semoga mereka mendapat haji yg mabrur. Semoga diberi jalan mudah untuk ke sana suatu hari nanti, Insyaallah.

Jom tgk bbrp gmbar utk tatapan bersama. Maap la sbb gmbr pn lbh kurang je, nothing special.

Kalau tgk gmbr dari depan umah ni la dia tanah yg de, muat2 untuk bbrp jenis pokok je.

10 pohon kailan yg telah dituai

Pokok cili yg berbuah sgt kecil, ingatkan dapat pokok rimbun

Antara anak2 pokok tomato


Pokok tomato plg besar, belum ada tanda untuk berbunga pn lg


Anak bayam yg dialih ke atas tanah


 
Betik sekaki yg baru dialih ke atas tanah, entah bleh idup ke x, xtaula

Teringat dulu masa baru2 menanam beria je, skrg perasaan tu dh makin kurang, cuma menyiram je la yg rajin, bukan pe, skrg keje byk sgt kt opis, blk pn sgt penat melampau. Masa yg de pn untuk dlm umh xde masa ngan si pokok ni. Kesian pokok2..tp nk wt cm mn lg, cm mn pun, sy tetap bg baja jgk. Cuaca skrg bgus untuk tanaman membesar, hujan di waktu petang menyegarkan pokok. I loiike.

OK la sedare sedari. Sampai jumpa lg.

Khamis

SEKANGKANG BATAS

ASWT/SALAM SEJAHTERA.

Morning utk semua. Skrg dh xmcm dlu, dh makin malas nk menulis kt blog. Update pn jrg2 sbb xde citer best pn nk share ngn korang. Smlm lg psg niat nk update, so bleh r update ckit pg ni ek. Keadaan pg pn xbusy sgt, curik masa sementara keje2 lain datang ke mejaku.

Jom kite tgk sekangkang batas..ade gak ye istilah nih, selalu tanah sekangkang kera. Abih dh batas ciput je, tanam pn berhimpit-himpit, agak2nye sesak nafas si sawi, kailan & kobis cina.

Batas sayur sawi, kailan, kobis cina, kt belakang tu de pokok limau kasturi & limau nipis


Antara kobis cina, daun dh berlobang dimkn belalang kot

Sawi yg masih kecil,



Kailan ni  xberbatas, just pindah ke tanah, selebihnya dlm polibeg


Daun celery dh makin tua, sgt keras



Pokok cili, bru kuar bunga, pokoknya xberapa chat


Anak tomato yg baru semai

Anak sawi yg bakal di alih


First time dpt hasil lobak putih..kecik giler


Saiz lobak putih cuma lbh besar drp ibu jari


Oh ya, sptg smlm blk keje singgah pasar mlm, jumpa org jual baja nih, tanya2 si penjual baja nk guna cm mn, then bli r sbb dpt harga RM10 dapat 2 paket kecik + dapat 1 paket penggalak akar sekali, (khas utk pokok limau yg dikacau ulat & pokok cili yg rosak daunnya).


Baja - boleh guna utk semua pokok
Penggalak akar

Daaa abis dh citer, tanah  pn xbeli2 lg..huhu. Termenung dibuatnya bila duk pikir nk alih ke mana xde tmpt. Nasib la belalang..k, bye see u next time.



Ahad

TIMUN JEPUN KU

Assalamualaikum /slm sejahtera semua.

Sejuk skali rasanya pg ahad ni, smlm hujan lama gak, udara pn sgt nyaman lps hujan. Nampaknya kita dh nk melangkah masuk ke musim tengkujuh xlama lg. Bleh la sediakan payung klu nk kuar jln2 skrg, cuaca xmenentu. Oleh krn cuaca xmenentu la, smlm jemur kain pias kena hujan lebat, balik ke umah mak skjp. Bila sampai umh kami, abih semua basah baju terpaksa basuh skali lg. Xpe la, nk wt cm mn kan.

Hmm..ape yg best pg ni ialah, kete kt jln raya xbyk, ramai yg ambik cuti bg mereka berada di kelantan. Lengang jln, cpt sampai opis. Mood pn ceria.

Sedara sedari hr ni ade sy upload gmbr utk tatapan semua. Timun jepun ku tanam & bakal dituai. Buahnya xbyk, tp bunga jantan byk betui. xpelah at least dpt rasa hasil walaupun xseberapa. Saya agak pokok timun ni xleh bertahan lama,daunnya kelihatan sakit, penyakit pokok. Sy xreti menanganinya, hrp ia dpt berbuah 4-5 biji lg. Then xpe la klu nk mati pn.. Mak ckp xberbaloi la tanam klu hasil xbyk. Xpe la it just a hobby kan. Klu nk kira mmg r, dah tanah pn beli, mn de untung.

Pokok timun jepun betul2 dpn tingkap bilik

Pokoknya merayap ke tali ampaian, nasib ade lg tmpt nk berjemur

Buah timun pertama yg bakal dituai, bleh tahan hampir 10 inci

Buah timun yg masih kecil


Kailan yg makin membesar, ade la 10 pohon

Malabar yg dh melebar daunnya tp xmeninggi


Anak cili capsicum/benggala yg baru disemai

Nampaknya itu je la, kali ni.. Hope u all enjoy ye to see my posting. K, bye.

Khamis

MASAK UDANG KETAK & SOTONG SEGAR

Aswt /salam sejahtera.

Apo kaba anda sumo? Moga2 sihat yer. Sy plk beginilah, taraf kesihatan asyik turun naik. Smlm rs mcm ok ckit, msk ringkas2 jer but sgt segar.

Sy beli udang ketak dan sotong besar drp staf kt cni, dia de member keje as nelayan, so dpt la merasa jarang2 mkn seafood segar bugar yg baru turun dari kapal. Tang harga xtau plk harga pasaran mcm mn? Bukan selalu nk jejak kaki ke pasar besar pn, hr mgu je de ms tp xpergi jgk. Sy bli udang dgn harga RM25 sekilo (dapat 6 ekor) dan sotong dengan harga RM19 sekilo (dpt 6ekor). Besar la jugak klu tgk tu.


udang ketak (ore kelate panggil)


Udang ketak, sotong (goreng pedas kedua2nya)  dan sayur campur

Masak sotong sekor je tuh takut xabis, udang masak semua sekali. Bukan main susah nk bukak cengkerang udang ni, nasib baik dh ketuk2 kt tepi kepalanya kasi comey, sekali tgk sblm masak, mcm lipan, de org xlalu mkn sbb rupanya mmg hodoh. Bila dh masak ia terus bergulung. Isinya agak pejal, lepas kupas cengkerang ade la 1/3 tapak tangan saiz isinya & rasanya sgt sedap. Lebih sdp dari udang galah yg dibeli mgu yg lalu.Anak pn mmg selera sbb ni antara lauk pilihan mereka.

Ini je lah yg sy reti masak, klu yg susah kena r rujuk resepi dulu. K, jumpa lg di post yg akan datang.

XPRIMEN GAGAL!!!

Aswt/slm sejahtera. Slmt bertengahari sume, hr ni dh 29 Syawal so esk hr last Syawal, maka akan tamatlah rumah terbuka utk bln Syawal ni. Sempat puasa 6? sy pn xjugak, sy sgt2 xlarat.  Ganti bulan lain la puasa..hehe.

Mood not really happy, semua keratan tonkin jasmine & rosemary mati daaa..failed. ape daa, xreti jaga daa. Biarlah, xnk dh bli keratan, mgkn de sedikit give up dlm diri, nk cuba yg lg senang. Hmm, setakat ni xnk update picture sgt, xmenarik sgt pn. Hanya menunggu timun jepun berbuah nih. Pokok berbunga agak lebat tp kelihatan byk sgt gangguan makhluk perosak. Harap dpt merasa buahnya nanti.

Nowadays xjenguk dekat sgt, kelihatan rumput rampai blambak tumbuh. Entah la, xberdaya tgn & bdn yg lembik ni nk buat sume tuh. Kecewa dgn tanah yg bertimbun terdampar kt sebelah pokok2 lain. Ingat nk gaulkan dgn belerang sbb ia beralkali sgt, but xterbeli lg benda tu. Hanya biarkan ia kena panas terik & hujan ribut. Last night, ambik ms bbrp minit utk tabur baja, main campak cm tu je. Sambil2 tuh semai benih dlm cahaya samar2.

Duk pikir2 cuti rehat dh ckit je, hjg mgu terpaksa luangkan masa blk umh mak n utk kerja dlm rumah. entah bila nk luangkan masa dpn umah ni? Niat je lebih..tgn xterbuat. Walaupun dh lama xkisah psl sawi, ia tetap membesar & dh boleh tuai hjg mgu ni. Kailan pn ok, cuma hrp ia xdiganggu makhluk perosak, klu x abis la, nk kena semai lg. Pokok2 lain pn ok jgk masih dlm tumbesaran.

Tu jer la citer yg de. Lain kali update lg.


Isnin

CUBALAH UNTUK HIDUP ROSEMARY DAN TONKIN JASMINE

Aswt/ salam sejahtera semua.

Ke manakah semua mood sy hilang?? Semenjak masuk ke syawal, sy xingin nk berblog sgt pn. Pokok2  pn jd xelok seperti mengikut alunan tuannya, kena serangan penyakit la, di mkn siput la, belalang la. So, kalo ikut hati, of course mood gardening ingin dihentikan utk sementara, namun sy kuatkan semangat jg utk tnm pokok lain dulu memandangkan dh byk kuar duit berhabis beli tanah dll.

Ptg smlm duk tgu pos laju, maka datanglah si posmen laju tu, tersengih2 sbb dh biasa sgt jumpa sambil menyebut nama. Tiap kali dtg mst ckp bajuku cantik, kuat bodek betui. Hehe keratan pokok ku dh sampai (senyum). Order mgu lps lg nih. Blk keje cpt2 ku bereskan dapur yg berselerak n mkn buah durian gtu bersama anak2 yg juga penggemar durian tahap gaban. Then jam dh dekat kul 7, sempat juga isikan tanah utk 10 polibeg sehinggalah masuk waktu maghrib. Pyh jgk nk ltk si rosemary kt tmpt xkena air n redup utk sementara, coz no more space n xsesuai nk ltk atas pagar antara jiran sbb takut budak2 tolak jatuh... Jadik, cuba ltk tepi almari kasut, masih xredup, tp xpe la dh semua tmpt xselamat. Siap pesan dh anak2 ku, don't touch my rosemary ok. Si tonkin jasmine pulak, pendek cm jari kelingking sebesar lidi keratannya, aihh risau gak kot xidup. Tgk cubaan utk hidup 1-2mgu baru kiter snap gmbr.

Sambil2 tu, de semai benih kcg pnjg, buncis n sawi kai choy wangi. Berharap agar korg membesar yer..


Khamis

NASI GORENG KANGKUNG + SAWI

Aswt & slmt pg semua. Hope sedare sedari kt luar sana sedang berbahagia dan sentiasa ceria menyambut aidilfitri yg masih terasa dihati. Mesti byk jemputan rumah terbuka kan?
Kemarin tgk blog mukapetakpetak yg goreng nasi guna sayur sawinya yg montot. Dh lama rasa xmenuai sayur, last skali mgu lps sblm raya. So tiba2 rs smgt je nk buat jgk bila tgk nasi goreng org..mmm yum yum.

Lalu petang smlm bila blk keje terus masuk dapur n siapkan bahan nk wt nasi goreng. Sawi, kangkung dan daun celery ku tuai cukup2 utk masak. Alahai..jiran asyik nmpk je time menuai, malu gak sbb sawinye kecik je tp byk jgk yg masih boleh dituai. Kdg2 tgk mcm byk sgt dh kt depan umh, nk mkn laki bini pn xlarat.. prasan hehe.

Siap je nasi grg, anak2 mkn masyaallah punye byk. Satu kuali besar tu tgl separuh skali hadap. Errrghhh..kuat mkn tul, isyhh (mak dia je). Dh mkn waktu maghrib, suap tu asyik nganga je, senang ati sebab diorg suka mkn. Yg peliknya, jam dh nk kul 12.00 pm, anak laki mtk nk nasi lg.. haha dlm hati mesti sedap giler sampai nk tido pn mtk lg. Kesian, so suapkan je 1pinggan skali ngan kakak dia pn mkn utk kali kedua. Jarang2 berlaku ni, kelaparan di tengah mlm.



Tuaian hr rabu 14/8/2013, kangkung, sawi muda, bendi serta sedikit daun celery

Bahan2 yg dh siap hanya tunggu goreng

Nasi goreng sedia utk dimkn

Ok la, tu je stakat ni, lain kali jumpe lg. Salam aidilfitri semua. Bye.

REZEKI BULAN RAMADHAN

Aswt/salam sejahtera semua. Selamat berpuasa hr ke 23.

Hope u all semua chat. Hr ni just upload bbrp gmbr je utk tatapan mata.Sbnrnye nk update smlm, tp mood xde plk tambahan keje blambak. Hr ni ok de mood..hehe

Kat bawah ni ada gmbr kotak gabus. Rezeki sungguh lah, 3mgu lps sy dapat 5 kotak gabus yg diambil dekat tong buangan Mydin Mall , Dlm hati... aahh leganya sbb jimat duit xpyh beli. Bukan kedekut yer..

kotak gabus besar, letak tepi dinding umah, xde ruang


Dalam kotak gabus tu sy semai benih malabar merah, timun jepun, roselle, cili kampung. Ada pokok yg perlukan pancang tu, tp klu xde xpe gak sbb ia boleh je duk kt dlm tu elok2 sampai le beso, Insyaallah. Ada gak semai cellery, ingat kan dpt tgk ia besar, malangnya ia mati slps kena pancuran air. Malabar merah masih belum bercambah walaupun dh 10hr. Sy masih menunggu.

Untuk pengetahuan sedare/sedari, gambar-gambar yg telah di snap oleh sy dlm hp, telah di delete kesemuanya oleh anak perempuanku..hilanglah semua kenangan lama. Maka gmbr yg terbaru pn xde la. Yg kt bwh ni cume yg dpt diambik pg td.

Timun Jepun

Timun jepun yg dh kuar sulur, hope 1-2bln lg dpt lihat buah



Cili Kampung (pemberian rakan pejabat)

Anak-anak cili kampung, sangat kecil buahnya dan extra pedas





Hasil Tuaian Yang Begitu Byk Dimenangi Oleh;

Kangkung - gmbr tuaian di delete anak

Bendi - gmbr tuaian di delete anak




Bakal Dituai Pd Hr Jumaat
Sebelum ni ia mengalami masalah bantut, so usianya dh terlalu lama dan akhirnya ia sedia untuk dituai.. Mungkin inilah masanya nk semai sawi dan kobis cina utk masa akan dtg.


Sawi Renek Pakchoy -10 pohon - akan dimsk khas untuk ma & abah utk berbuka

Sawi renek pakchoy yg menghijau


Kobis Cina (jenis daun) - 4 pohon - akan dimsk khas utk ma & abah utk berbuka

Kobis cina ni agak kecik walaupun dh berusia 1 bln


Kiranya bleh buat sayur campur la, kangkung pn ma nk rasa jgk. Happy bleh kasi diorg merasa sayur hasil tanaman sendiri.




Tanah Gambut (RM28/28kg) & Baja Cecair 1Liter (RM35)
Di beli dr pembekal brg pertanian, ASAS TANI INDAH sdn bhd. Harganya agak mahal, sy sendiri pn xpasti sbb jarang jumpa kedai cm ni kt cni. Taukehnya expert jika ingin tanya berhubung masalah pertanian.
Kt bawah gambar tanah dlm guni besar, 1 guni tanah campuran jerami (bli dr nurseri) & 1 guni lg tanah yg jenis gambut, peatgrow/peat moss, warna tanah ni nmpk coklat bukan hitam & sgt ringan.  Baja cecair xde gmbr.

Tanah 2 guni besar bakal digaul2


Bayam Merah

Bayam merah hasil keratan batang

Selasa

KELETIHAN PD BLN RAMADHAN

Aswt/salam sejahtera semua. Selamat berpuasa hr ke 7..sy mengalami keletihan yg teramat sgt sjk masuk bulan ramadhan ni..xsangka bleh jd mcm ni, rs seolah2 berada di zaman persekolahan, lembik sgt. Entah zat pe yg xcukup, sampaikan nk pergi bazar bli mknn pn xhingin @ g pasaraya nk bli brg dapur pn xlarat. Kalo pegi pn xleh berdiri lama rase nk blk cpt2 sbb kaki dh mula menggeletar. Hsbd yg byk tlg bli dlm bln puasa ni, syukur sbb dia pergi jgk biarpn xbrp rajin (paksaan semata2..hehe). Rasa nk rehat sepenuhnya jika ada masa, bukan sengaja nk manjakan diri, hakikatnya inilah diri sy yg xbermaya skrg, ujian dari Allah untuk menggugurkan dosa2 kecil. Aaahh..mungkin juga sy perlu berurut nanti, ni lah dia kesan2 lama selepas mengalami kemalangan sewaktu dahulu kala. Kesian anak2 dan suami sbb xdpt layan mereka dgn baik, lps masak2 terus masuk bilik brehat.

Walau bgmn pun, smgt menanam tu ada biarpun kekurangan tenaga, yg mampu sy lakukan di siang hari hanyalah  menyiram pokok2 termasuk bg air siang ikan serta berbaja skali skala. Itu sajalah usaha sy untuk pokok2 semua. Dalam hati happy wlpn bdn xsihat. Smile ;)


AL-KISAH ANAK-ANAK SAYUR/POKOK
Xbyk yg ingin dikongsi psl prestasi anak2 pokok. Ia kelihatan lebih baik dr sblmnya, ada la besar ckit..

Pokok Limau Purut
Dh mula nampak daun2 baru kuar..lps kena bebel ckit akhirnya ia tunjukkan juga kehebatannya, ingat ia nk terus mogok sbb sy ambik daunnya sampai abis licin. 3 bulan lebih daa sy tunggu daun2 baru.

Snap gmbr kt ats je bhgn daun baru, kt ranting bawah de gak ckit


Pokok Bendi Kampung
Mula kuarkan putik2 bunga..dan ada gak yg dh layu bunganya, dh tiba masanya ia berbuah setelah 2bln berlalu. Walaupun pendek2 je pokoknye tp nmpknye ia dh makin subur. Hampir 20 pokok jgk...byknye buah bendi nanti..xpe la jiran kan ramai leh share ngn diorg.

Antara pokok-pokok bendi kontot


Nampak tak kt tgh2 tu ia mula nk kuarkan bunga, yg lain2 pn cm tu


Pokok Kunyit
Daunnye mula bertambah, ada 4 pokok yg hidup setakat ni. 

Daun kunyit yg semakin bertambah


Sawi Pakchoy
Kelihatan comey gitu, xnmpk meninggi sgt, cume berbeza pd daun setelah diberi air siang ikan lbh kurg 4 kali kot.

Antara sawi pakchoy yg sempat di snap pg ni


Sawi Bakso
Daunnye baru kuar 4-5 helai cm tu je..still kecik gak, soba je la. Makan sawi kt pasar la dulu.
(lupa snap gmbr)

Lobak Putih
Ia dh kuar 3 daun dan makin meninggi, belum alih lagi. Ada 2 pohon jer, hrp ia leh survive.

Yer, inilah rupanye daun lobak putih setelah 11 hr lbh krg


Kangkung
Sayur yg senang bercambah ni sy tabur lebih dr 100 biji benih kt batas. Yg kuar mungkin dlm 100 pokok jer. Kalo hr hujan, kangkung ni kelihatan subur sangat, diorg nk air byk. Terpaksa siram air byk ckit kt batas yg dh makin ranap (kurang tanah sbnrnye). Tq kangkung sbb bg kerjasama, dh bbrp kali sblm ni tuai utk santapan 2 mulut.

Tanam kangkung rapat2 xpe kot, ia xla cerewet mana, kt sebelah kiri antara pokok bendi yg dialih terus ke tanah.

Kailan OP
Ada lima jenis benih kailan yg dibeli, namun hanya kailan OP yg paling byk bercambah, kailan jenis lain nanti akan di upload gmbr bila ia besar. Lama gak yer rase bila menunggu  anak kailan ni kuar daun ke 3, barulah leh tgk perbezaan seterusnya. Skrg, ia  nmpk seakan2 anak sawi tp daunnye bila dipegang agak tebal.

Anak kailan OP, semoga berjaya