Catatan

Tunjukkan catatan dari 2013

Yong Tau Fu Memalas

Imej
Aswt/salam sejahtera. Pepagi ni mcm de rs nk menulis ckit kt blog. Citer ni kisah hr khamis lalu, tetiba kt opis tu rase nk mkn yong tau fu jek, betul ke dak eja ni  hentam je la. Kuar opis je singgah la dpn pagar opis tu kat pasaraya nirwana, tujuan utama nk bli mknn sejuk beku yang timbang punye  nk buat yong tau fu. Sambil2 tu de la jenguk pakaian kanak2..so pilih2 jumpe yang murah n harga mampu bli la, hadiah utk anak member, untuk anak sedare belah somi, n utk anak2 sendiri (saje nk tambahkan longgokan pakaian).

Lepas tu baru r betul2 pilih mknn sejuk beku tu. Blk umh, buat la kuah yong tau fu tu tp xikut resepi sangat pon sbb mcm xbest je resepi tu..haha pepandai je. Resepi tu pn lupa la amik kt blog mn sbb bukak jap terus amik gmbr kt bhgn resepi terus tutup. Xtau sumber la ni..sorry.

Cara nk buat kuahnya lbh kurang cm ni,(untuk semangkuk kuah)

3-4 tangkai cili kering (goreng n kisar)
gula melaka/manisan 2-3 keping (cairkan + air kosong stgh gelas)
gula biasa (2-3 sudu)
belacan (s…

SAJE2

Imej
Aswt. Selamat menyambut hari raya aidil adha untuk semua. Betapa seronoknya, aidil adha menjelma lg. Xsabar untuk mendengar takbir raya berkumandang. Begitu cpt masa berlalu. Lambaian kaabah di kaca tv, rasa tersentuh tgk org malaysia yg berkesempatan menunaikan haji nun jauh meninggalkan keluarga, semoga mereka mendapat haji yg mabrur. Semoga diberi jalan mudah untuk ke sana suatu hari nanti, Insyaallah.

Jom tgk bbrp gmbar utk tatapan bersama. Maap la sbb gmbr pn lbh kurang je, nothing special.












Teringat dulu masa baru2 menanam beria je, skrg perasaan tu dh makin kurang, cuma menyiram je la yg rajin, bukan pe, skrg keje byk sgt kt opis, blk pn sgt penat melampau. Masa yg de pn untuk dlm umh xde masa ngan si pokok ni. Kesian pokok2..tp nk wt cm mn lg, cm mn pun, sy tetap bg baja jgk. Cuaca skrg bgus untuk tanaman membesar, hujan di waktu petang menyegarkan pokok. I loiike.

OK la sedare sedari. Sampai jumpa lg.

SEKANGKANG BATAS

Imej
ASWT/SALAM SEJAHTERA.

Morning utk semua. Skrg dh xmcm dlu, dh makin malas nk menulis kt blog. Update pn jrg2 sbb xde citer best pn nk share ngn korang. Smlm lg psg niat nk update, so bleh r update ckit pg ni ek. Keadaan pg pn xbusy sgt, curik masa sementara keje2 lain datang ke mejaku.

Jom kite tgk sekangkang batas..ade gak ye istilah nih, selalu tanah sekangkang kera. Abih dh batas ciput je, tanam pn berhimpit-himpit, agak2nye sesak nafas si sawi, kailan & kobis cina.




















Oh ya, sptg smlm blk keje singgah pasar mlm, jumpa org jual baja nih, tanya2 si penjual baja nk guna cm mn, then bli r sbb dpt harga RM10 dapat 2 paket kecik + dapat 1 paket penggalak akar sekali, (khas utk pokok limau yg dikacau ulat & pokok cili yg rosak daunnya).



Daaa abis dh citer, tanah  pn xbeli2 lg..huhu. Termenung dibuatnya bila duk pikir nk alih ke mana xde tmpt. Nasib la belalang..k, bye see u next time.



TIMUN JEPUN KU

Imej
Assalamualaikum /slm sejahtera semua.

Sejuk skali rasanya pg ahad ni, smlm hujan lama gak, udara pn sgt nyaman lps hujan. Nampaknya kita dh nk melangkah masuk ke musim tengkujuh xlama lg. Bleh la sediakan payung klu nk kuar jln2 skrg, cuaca xmenentu. Oleh krn cuaca xmenentu la, smlm jemur kain pias kena hujan lebat, balik ke umah mak skjp. Bila sampai umh kami, abih semua basah baju terpaksa basuh skali lg. Xpe la, nk wt cm mn kan.

Hmm..ape yg best pg ni ialah, kete kt jln raya xbyk, ramai yg ambik cuti bg mereka berada di kelantan. Lengang jln, cpt sampai opis. Mood pn ceria.

Sedara sedari hr ni ade sy upload gmbr utk tatapan semua. Timun jepun ku tanam & bakal dituai. Buahnya xbyk, tp bunga jantan byk betui. xpelah at least dpt rasa hasil walaupun xseberapa. Saya agak pokok timun ni xleh bertahan lama,daunnya kelihatan sakit, penyakit pokok. Sy xreti menanganinya, hrp ia dpt berbuah 4-5 biji lg. Then xpe la klu nk mati pn.. Mak ckp xberbaloi la tanam klu hasil xbyk. Xpe la it ju…

MASAK UDANG KETAK & SOTONG SEGAR

Imej
Aswt /salam sejahtera.

Apo kaba anda sumo? Moga2 sihat yer. Sy plk beginilah, taraf kesihatan asyik turun naik. Smlm rs mcm ok ckit, msk ringkas2 jer but sgt segar.

Sy beli udang ketak dan sotong besar drp staf kt cni, dia de member keje as nelayan, so dpt la merasa jarang2 mkn seafood segar bugar yg baru turun dari kapal. Tang harga xtau plk harga pasaran mcm mn? Bukan selalu nk jejak kaki ke pasar besar pn, hr mgu je de ms tp xpergi jgk. Sy bli udang dgn harga RM25 sekilo (dapat 6 ekor) dan sotong dengan harga RM19 sekilo (dpt 6ekor). Besar la jugak klu tgk tu.





Masak sotong sekor je tuh takut xabis, udang masak semua sekali. Bukan main susah nk bukak cengkerang udang ni, nasib baik dh ketuk2 kt tepi kepalanya kasi comey, sekali tgk sblm masak, mcm lipan, de org xlalu mkn sbb rupanya mmg hodoh. Bila dh masak ia terus bergulung. Isinya agak pejal, lepas kupas cengkerang ade la 1/3 tapak tangan saiz isinya & rasanya sgt sedap. Lebih sdp dari udang galah yg dibeli mgu yg lalu.Anak p…

XPRIMEN GAGAL!!!

Aswt/slm sejahtera. Slmt bertengahari sume, hr ni dh 29 Syawal so esk hr last Syawal, maka akan tamatlah rumah terbuka utk bln Syawal ni. Sempat puasa 6? sy pn xjugak, sy sgt2 xlarat.  Ganti bulan lain la puasa..hehe.

Mood not really happy, semua keratan tonkin jasmine & rosemary mati daaa..failed. ape daa, xreti jaga daa. Biarlah, xnk dh bli keratan, mgkn de sedikit give up dlm diri, nk cuba yg lg senang. Hmm, setakat ni xnk update picture sgt, xmenarik sgt pn. Hanya menunggu timun jepun berbuah nih. Pokok berbunga agak lebat tp kelihatan byk sgt gangguan makhluk perosak. Harap dpt merasa buahnya nanti.

Nowadays xjenguk dekat sgt, kelihatan rumput rampai blambak tumbuh. Entah la, xberdaya tgn & bdn yg lembik ni nk buat sume tuh. Kecewa dgn tanah yg bertimbun terdampar kt sebelah pokok2 lain. Ingat nk gaulkan dgn belerang sbb ia beralkali sgt, but xterbeli lg benda tu. Hanya biarkan ia kena panas terik & hujan ribut. Last night, ambik ms bbrp minit utk tabur baja, main cam…

CUBALAH UNTUK HIDUP ROSEMARY DAN TONKIN JASMINE

Aswt/ salam sejahtera semua.

Ke manakah semua mood sy hilang?? Semenjak masuk ke syawal, sy xingin nk berblog sgt pn. Pokok2  pn jd xelok seperti mengikut alunan tuannya, kena serangan penyakit la, di mkn siput la, belalang la. So, kalo ikut hati, of course mood gardening ingin dihentikan utk sementara, namun sy kuatkan semangat jg utk tnm pokok lain dulu memandangkan dh byk kuar duit berhabis beli tanah dll.

Ptg smlm duk tgu pos laju, maka datanglah si posmen laju tu, tersengih2 sbb dh biasa sgt jumpa sambil menyebut nama. Tiap kali dtg mst ckp bajuku cantik, kuat bodek betui. Hehe keratan pokok ku dh sampai (senyum). Order mgu lps lg nih. Blk keje cpt2 ku bereskan dapur yg berselerak n mkn buah durian gtu bersama anak2 yg juga penggemar durian tahap gaban. Then jam dh dekat kul 7, sempat juga isikan tanah utk 10 polibeg sehinggalah masuk waktu maghrib. Pyh jgk nk ltk si rosemary kt tmpt xkena air n redup utk sementara, coz no more space n xsesuai nk ltk atas pagar antara jiran sbb …

NASI GORENG KANGKUNG + SAWI

Imej
Aswt & slmt pg semua. Hope sedare sedari kt luar sana sedang berbahagia dan sentiasa ceria menyambut aidilfitri yg masih terasa dihati. Mesti byk jemputan rumah terbuka kan?
Kemarin tgk blog mukapetakpetak yg goreng nasi guna sayur sawinya yg montot. Dh lama rasa xmenuai sayur, last skali mgu lps sblm raya. So tiba2 rs smgt je nk buat jgk bila tgk nasi goreng org..mmm yum yum.

Lalu petang smlm bila blk keje terus masuk dapur n siapkan bahan nk wt nasi goreng. Sawi, kangkung dan daun celery ku tuai cukup2 utk masak. Alahai..jiran asyik nmpk je time menuai, malu gak sbb sawinye kecik je tp byk jgk yg masih boleh dituai. Kdg2 tgk mcm byk sgt dh kt depan umh, nk mkn laki bini pn xlarat.. prasan hehe.

Siap je nasi grg, anak2 mkn masyaallah punye byk. Satu kuali besar tu tgl separuh skali hadap. Errrghhh..kuat mkn tul, isyhh (mak dia je). Dh mkn waktu maghrib, suap tu asyik nganga je, senang ati sebab diorg suka mkn. Yg peliknya, jam dh nk kul 12.00 pm, anak laki mtk nk nasi lg.. haha d…

REZEKI BULAN RAMADHAN

Imej
Aswt/salam sejahtera semua. Selamat berpuasa hr ke 23.

Hope u all semua chat. Hr ni just upload bbrp gmbr je utk tatapan mata.Sbnrnye nk update smlm, tp mood xde plk tambahan keje blambak. Hr ni ok de mood..hehe

Kat bawah ni ada gmbr kotak gabus. Rezeki sungguh lah, 3mgu lps sy dapat 5 kotak gabus yg diambil dekat tong buangan Mydin Mall , Dlm hati... aahh leganya sbb jimat duit xpyh beli. Bukan kedekut yer..



Dalam kotak gabus tu sy semai benih malabar merah, timun jepun, roselle, cili kampung. Ada pokok yg perlukan pancang tu, tp klu xde xpe gak sbb ia boleh je duk kt dlm tu elok2 sampai le beso, Insyaallah. Ada gak semai cellery, ingat kan dpt tgk ia besar, malangnya ia mati slps kena pancuran air. Malabar merah masih belum bercambah walaupun dh 10hr. Sy masih menunggu.

Untuk pengetahuan sedare/sedari, gambar-gambar yg telah di snap oleh sy dlm hp, telah di delete kesemuanya oleh anak perempuanku..hilanglah semua kenangan lama. Maka gmbr yg terbaru pn xde la. Yg kt bwh ni cume yg dp…

KELETIHAN PD BLN RAMADHAN

Imej
Aswt/salam sejahtera semua. Selamat berpuasa hr ke 7..sy mengalami keletihan yg teramat sgt sjk masuk bulan ramadhan ni..xsangka bleh jd mcm ni, rs seolah2 berada di zaman persekolahan, lembik sgt. Entah zat pe yg xcukup, sampaikan nk pergi bazar bli mknn pn xhingin @ g pasaraya nk bli brg dapur pn xlarat. Kalo pegi pn xleh berdiri lama rase nk blk cpt2 sbb kaki dh mula menggeletar. Hsbd yg byk tlg bli dlm bln puasa ni, syukur sbb dia pergi jgk biarpn xbrp rajin (paksaan semata2..hehe). Rasa nk rehat sepenuhnya jika ada masa, bukan sengaja nk manjakan diri, hakikatnya inilah diri sy yg xbermaya skrg, ujian dari Allah untuk menggugurkan dosa2 kecil. Aaahh..mungkin juga sy perlu berurut nanti, ni lah dia kesan2 lama selepas mengalami kemalangan sewaktu dahulu kala. Kesian anak2 dan suami sbb xdpt layan mereka dgn baik, lps masak2 terus masuk bilik brehat.

Walau bgmn pun, smgt menanam tu ada biarpun kekurangan tenaga, yg mampu sy lakukan di siang hari hanyalah  menyiram pokok2 termasuk b…