Khamis

MASAK UDANG KETAK & SOTONG SEGAR

Aswt /salam sejahtera.

Apo kaba anda sumo? Moga2 sihat yer. Sy plk beginilah, taraf kesihatan asyik turun naik. Smlm rs mcm ok ckit, msk ringkas2 jer but sgt segar.

Sy beli udang ketak dan sotong besar drp staf kt cni, dia de member keje as nelayan, so dpt la merasa jarang2 mkn seafood segar bugar yg baru turun dari kapal. Tang harga xtau plk harga pasaran mcm mn? Bukan selalu nk jejak kaki ke pasar besar pn, hr mgu je de ms tp xpergi jgk. Sy bli udang dgn harga RM25 sekilo (dapat 6 ekor) dan sotong dengan harga RM19 sekilo (dpt 6ekor). Besar la jugak klu tgk tu.


udang ketak (ore kelate panggil)


Udang ketak, sotong (goreng pedas kedua2nya)  dan sayur campur

Masak sotong sekor je tuh takut xabis, udang masak semua sekali. Bukan main susah nk bukak cengkerang udang ni, nasib baik dh ketuk2 kt tepi kepalanya kasi comey, sekali tgk sblm masak, mcm lipan, de org xlalu mkn sbb rupanya mmg hodoh. Bila dh masak ia terus bergulung. Isinya agak pejal, lepas kupas cengkerang ade la 1/3 tapak tangan saiz isinya & rasanya sgt sedap. Lebih sdp dari udang galah yg dibeli mgu yg lalu.Anak pn mmg selera sbb ni antara lauk pilihan mereka.

Ini je lah yg sy reti masak, klu yg susah kena r rujuk resepi dulu. K, jumpa lg di post yg akan datang.

2 ulasan:

muka petak petak berkata...

wah sedapnya mkn udang fresh..mesti sedap nie..

Nornajuwa Sayangku berkata...

sedap jgk sbb jrg jumpa udang ni kt cni..klu mkn slalu muak jgk kot.