Catatan

Tunjukkan catatan dari Julai, 2013

KELETIHAN PD BLN RAMADHAN

Imej
Aswt/salam sejahtera semua. Selamat berpuasa hr ke 7..sy mengalami keletihan yg teramat sgt sjk masuk bulan ramadhan ni..xsangka bleh jd mcm ni, rs seolah2 berada di zaman persekolahan, lembik sgt. Entah zat pe yg xcukup, sampaikan nk pergi bazar bli mknn pn xhingin @ g pasaraya nk bli brg dapur pn xlarat. Kalo pegi pn xleh berdiri lama rase nk blk cpt2 sbb kaki dh mula menggeletar. Hsbd yg byk tlg bli dlm bln puasa ni, syukur sbb dia pergi jgk biarpn xbrp rajin (paksaan semata2..hehe). Rasa nk rehat sepenuhnya jika ada masa, bukan sengaja nk manjakan diri, hakikatnya inilah diri sy yg xbermaya skrg, ujian dari Allah untuk menggugurkan dosa2 kecil. Aaahh..mungkin juga sy perlu berurut nanti, ni lah dia kesan2 lama selepas mengalami kemalangan sewaktu dahulu kala. Kesian anak2 dan suami sbb xdpt layan mereka dgn baik, lps masak2 terus masuk bilik brehat.

Walau bgmn pun, smgt menanam tu ada biarpun kekurangan tenaga, yg mampu sy lakukan di siang hari hanyalah  menyiram pokok2 termasuk b…

DI PAGI RAMADHAN

Aswt..rasa nyaman pd pagi ni, sampai opis pn awal ckit dr biasa. Mood pg ni masih berkeadaan baik..alhamdulillah walaupun tiap2 pg mulut ni xlepas dr membebel pd anak2 yg xmau ke nursery. Liat sungguh nk bangun mandi si kakak dan abang. Ditambah pula dgn tangisan mereka, mau roboh umh teres ni. Si baby is the best lah, bangun pagi jer mst tersenyum, ckp bahasa dia..potpet2.

Oh yer, td sempat jenguk kt dlm bekas gabus besar, si benih kailan OP dh bercambah hampir kesemuanya, dlm 20 cambahan. Syabas sy ucapkan pd benih kailan tu..hehe. Yg dlm pasu xbrp menjadi, benih bercambah secara xserata. So, kalo hjg mggu ni xde perubahan, sy akan menabur benih lg la jwpnye..

Pg td kan, ada lalat duk kerumun anak sawi, nk tau sbb pe? sy siram ngn air siang ikan smlm..mst baunya menarik perhatian si lalat  Kerumun xpe, jgn plk kau rosakkan anak sawi tu yer! Dh nmpk kuar daun ketiga dh tu. Hanya menunggu berita gembira dr mu.

ok la, stkt ni dlu. Bersambung di lain hr.

MARHABAN YA RAMADHAN

Imej
SEMOGA KITA DAPAT MENINGKATKAN AMALAN KEBAIKAN DI BULAN RAMADHAN YANG PENUH BARAKAH DAN MENJAUHI SEGALA LARANGAN...INSYAALLAH. SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA KEPADA SELURUH UMAT ISLAM.

p/s: Jgn lupa, mlm ni bangun sahur tau.




SAMBUNGAN..PERJALANAN HIDUP SAYUR LAMA DAN BARU

KAILAN
Kailan yg sy semai 6 hr lepas baru kuar 2 jenis jer, lagi 3 jenis xkuar lgsg. Sy dh guna tanah yg elok untuk kailan tu, nampak gayanya  kena buat perubahan. Gaulkan sedikit pasir ke dalam pasu semaian, mn tau ia akan bercambah dengan cepat.


KETUMBAR
Sedih sungguh teman2 semua,  lepas alih anak ketumbar minggu lepas, hampir kesemuanya mati, yg hidup pn cm xbermaya daa, akarnya sangat sensitif bila dialih, dh cuba korek pakai jari, xguna penyodok pn konon2 takut kena akar. Yg tinggal skrg hanya ketumbar Asia Terbaik beberapa pohon jer. Xpela, nk buat cm mn lg, setiap yg hidup pasti akan mati. So, ptg smlm sempat semai ketumbar jenis biasa (ambik kt dapur). Dlm 50 biji gitu la, dengar cm byk kan, tp ia pyh tul nk hidup. Xkisah la, janji ia hidup jer.


LOBAK PUTIH
Cepat sungguh benih lobak putih ni bercambah, mmg hr ke 3 dh nmpk cambahan. Benih ni sy xorder, benihkongsi oleh tanamsendiri.com . Kdg2 terpikir jgk dlm hati, nape ler benih lain yg ku harapkan menjadi, last2 benih yg la…

BERHUJUNG MINGGU SEBELUM RAMADHAN

Imej
Hai semua, actually kami sekeluarga plan nk g air terjun  sbb tmpt tu jer yg teduh tp kali ni husband sy ajak pergi pancing. Dh lame betul x g pancing, masa xde anak cm bes jer sbb xde la sebusy skrg. Sblm ni sy dh pernah dtg cni. Tempat ni xjauh sgt, dlm 20km dr umah kami. Namanya Kemasin, Bachok, Kelantan (laluan kapal2 & bot nelayan keluar masuk). Tmpt ni katanya ada lubuk ikan, tp yg dpt cume ikan buntal dan anak ikan kekek + anak ikan ebek. Sy xmemancing pn, tlg bebel jer sbb asyik dpt ikan sama jer..ikan buntal byk betul. Malas nk ambik gambar, xberbaloi.






















BENIH BARU SEMAI DAN KISAH SEMAIAN DAHULU

Imej
Aswt/salam sejahtera,

KAILAN
Beberapa hari yg lepas benih kailan sy telah selamat tiba. Blk keje ptg tu sy msk siap2 dan terus gagahkan diri untuk siapkan tanah dlm pasu, namun apakan daya, bila dekat orang azan sy terpaksa berhenti untuk berbuka puasa terlebih dahulu. Selepas sembahyang maghrib jer, sy semai benih dlm pasu yg dh tersedia tu. Pelik bukan menyemai benih waktu mlm..hehe xpe la tandanya sy bersemangat...bwh porch kete yg sekangkang kera ni jer, sbb pg esoknya xkan sempat punye la, asyik lewat ke tmpt kerja. Ingin ku khabarkan kepada semua bahawa hr ni adalah hr ke 4, kelihatan putik kecil benih kailan baru bercambah. Ok la, alhamdulillah..teruskan membesar yer. Snap gmbr pn xnmpk. Tunggu ia besar dlu, lain kali snap gmbr lps 2 minggu baru nmpk elok.



SAWI BAKSO
Jom tengok anak sawi bakso yg sy baru semai tumbuh dgn subur, hr ni dh masuk hr ke 7, baru nmpk comey. Oleh krn geram yg teramat, aku tabur dalam 70-80 biji benih sawi bakso (gambar kt bawah tu hanya 1 polibeg jer…

KU ALIH ANAK-ANAK SAWI & KOBIS

Imej
Salam semua. Lama betul menunggu untuk alih anak-anak sawi & kobis cina untuk dialihkan. About 2 week gtu..org baru menceburi  bidang pertanian mmg gni la yer xsabau2. Nak dijadikan cerita, anak sawi & kobis nmpk cm lambat jer membesar, ada something yg xkena, faktor utama adalah tanah kot. Klu ikut date, dekat2 raya nanti dh boleh tuai. Sempat ker diorg membesar sprt mana org lain duk post tu???? 40 hari (tarikh matang) - 14 hari = lg 26 hari. Frust betul sbb xmencapai sebagaimana yg diinginkan iaitu anak sawi yg montot/comey. Yg jd tu sume kontot2.



Mungkin inilah nasibku ibu2 bapak2 sekalian, lagi sodap tanam kangkung daaa. Main campak2 jer dh tumbuh. Stok benih kangkung banyak sangat, beli kt pasar siti khadijah, murah betul.. Boleh jugak merasa hasil tanaman sendiri akhirnya. Cukup 3 minggu jer potong semua  tinggal batang. WAHAI KAWAN2 SEKALIAN, TANAMLAH KANGKUNG KALO NK CEPAT TUAI (ayat seruan hehe).

Hatiku duk menantikan benih kailanku..bila nk sampai ni? Adakah po…