Selasa

KELETIHAN PD BLN RAMADHAN

Aswt/salam sejahtera semua. Selamat berpuasa hr ke 7..sy mengalami keletihan yg teramat sgt sjk masuk bulan ramadhan ni..xsangka bleh jd mcm ni, rs seolah2 berada di zaman persekolahan, lembik sgt. Entah zat pe yg xcukup, sampaikan nk pergi bazar bli mknn pn xhingin @ g pasaraya nk bli brg dapur pn xlarat. Kalo pegi pn xleh berdiri lama rase nk blk cpt2 sbb kaki dh mula menggeletar. Hsbd yg byk tlg bli dlm bln puasa ni, syukur sbb dia pergi jgk biarpn xbrp rajin (paksaan semata2..hehe). Rasa nk rehat sepenuhnya jika ada masa, bukan sengaja nk manjakan diri, hakikatnya inilah diri sy yg xbermaya skrg, ujian dari Allah untuk menggugurkan dosa2 kecil. Aaahh..mungkin juga sy perlu berurut nanti, ni lah dia kesan2 lama selepas mengalami kemalangan sewaktu dahulu kala. Kesian anak2 dan suami sbb xdpt layan mereka dgn baik, lps masak2 terus masuk bilik brehat.

Walau bgmn pun, smgt menanam tu ada biarpun kekurangan tenaga, yg mampu sy lakukan di siang hari hanyalah  menyiram pokok2 termasuk bg air siang ikan serta berbaja skali skala. Itu sajalah usaha sy untuk pokok2 semua. Dalam hati happy wlpn bdn xsihat. Smile ;)


AL-KISAH ANAK-ANAK SAYUR/POKOK
Xbyk yg ingin dikongsi psl prestasi anak2 pokok. Ia kelihatan lebih baik dr sblmnya, ada la besar ckit..

Pokok Limau Purut
Dh mula nampak daun2 baru kuar..lps kena bebel ckit akhirnya ia tunjukkan juga kehebatannya, ingat ia nk terus mogok sbb sy ambik daunnya sampai abis licin. 3 bulan lebih daa sy tunggu daun2 baru.

Snap gmbr kt ats je bhgn daun baru, kt ranting bawah de gak ckit


Pokok Bendi Kampung
Mula kuarkan putik2 bunga..dan ada gak yg dh layu bunganya, dh tiba masanya ia berbuah setelah 2bln berlalu. Walaupun pendek2 je pokoknye tp nmpknye ia dh makin subur. Hampir 20 pokok jgk...byknye buah bendi nanti..xpe la jiran kan ramai leh share ngn diorg.

Antara pokok-pokok bendi kontot


Nampak tak kt tgh2 tu ia mula nk kuarkan bunga, yg lain2 pn cm tu


Pokok Kunyit
Daunnye mula bertambah, ada 4 pokok yg hidup setakat ni. 

Daun kunyit yg semakin bertambah


Sawi Pakchoy
Kelihatan comey gitu, xnmpk meninggi sgt, cume berbeza pd daun setelah diberi air siang ikan lbh kurg 4 kali kot.

Antara sawi pakchoy yg sempat di snap pg ni


Sawi Bakso
Daunnye baru kuar 4-5 helai cm tu je..still kecik gak, soba je la. Makan sawi kt pasar la dulu.
(lupa snap gmbr)

Lobak Putih
Ia dh kuar 3 daun dan makin meninggi, belum alih lagi. Ada 2 pohon jer, hrp ia leh survive.

Yer, inilah rupanye daun lobak putih setelah 11 hr lbh krg


Kangkung
Sayur yg senang bercambah ni sy tabur lebih dr 100 biji benih kt batas. Yg kuar mungkin dlm 100 pokok jer. Kalo hr hujan, kangkung ni kelihatan subur sangat, diorg nk air byk. Terpaksa siram air byk ckit kt batas yg dh makin ranap (kurang tanah sbnrnye). Tq kangkung sbb bg kerjasama, dh bbrp kali sblm ni tuai utk santapan 2 mulut.

Tanam kangkung rapat2 xpe kot, ia xla cerewet mana, kt sebelah kiri antara pokok bendi yg dialih terus ke tanah.

Kailan OP
Ada lima jenis benih kailan yg dibeli, namun hanya kailan OP yg paling byk bercambah, kailan jenis lain nanti akan di upload gmbr bila ia besar. Lama gak yer rase bila menunggu  anak kailan ni kuar daun ke 3, barulah leh tgk perbezaan seterusnya. Skrg, ia  nmpk seakan2 anak sawi tp daunnye bila dipegang agak tebal.

Anak kailan OP, semoga berjaya







Rabu

DI PAGI RAMADHAN

Aswt..rasa nyaman pd pagi ni, sampai opis pn awal ckit dr biasa. Mood pg ni masih berkeadaan baik..alhamdulillah walaupun tiap2 pg mulut ni xlepas dr membebel pd anak2 yg xmau ke nursery. Liat sungguh nk bangun mandi si kakak dan abang. Ditambah pula dgn tangisan mereka, mau roboh umh teres ni. Si baby is the best lah, bangun pagi jer mst tersenyum, ckp bahasa dia..potpet2.

Oh yer, td sempat jenguk kt dlm bekas gabus besar, si benih kailan OP dh bercambah hampir kesemuanya, dlm 20 cambahan. Syabas sy ucapkan pd benih kailan tu..hehe. Yg dlm pasu xbrp menjadi, benih bercambah secara xserata. So, kalo hjg mggu ni xde perubahan, sy akan menabur benih lg la jwpnye..

Pg td kan, ada lalat duk kerumun anak sawi, nk tau sbb pe? sy siram ngn air siang ikan smlm..mst baunya menarik perhatian si lalat  Kerumun xpe, jgn plk kau rosakkan anak sawi tu yer! Dh nmpk kuar daun ketiga dh tu. Hanya menunggu berita gembira dr mu.

ok la, stkt ni dlu. Bersambung di lain hr.

Selasa

MARHABAN YA RAMADHAN


SEMOGA KITA DAPAT MENINGKATKAN AMALAN KEBAIKAN DI BULAN RAMADHAN YANG PENUH BARAKAH DAN MENJAUHI SEGALA LARANGAN...INSYAALLAH. SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA KEPADA SELURUH UMAT ISLAM.

p/s: Jgn lupa, mlm ni bangun sahur tau.




SAMBUNGAN..PERJALANAN HIDUP SAYUR LAMA DAN BARU

KAILAN
Kailan yg sy semai 6 hr lepas baru kuar 2 jenis jer, lagi 3 jenis xkuar lgsg. Sy dh guna tanah yg elok untuk kailan tu, nampak gayanya  kena buat perubahan. Gaulkan sedikit pasir ke dalam pasu semaian, mn tau ia akan bercambah dengan cepat.


KETUMBAR
Sedih sungguh teman2 semua,  lepas alih anak ketumbar minggu lepas, hampir kesemuanya mati, yg hidup pn cm xbermaya daa, akarnya sangat sensitif bila dialih, dh cuba korek pakai jari, xguna penyodok pn konon2 takut kena akar. Yg tinggal skrg hanya ketumbar Asia Terbaik beberapa pohon jer. Xpela, nk buat cm mn lg, setiap yg hidup pasti akan mati. So, ptg smlm sempat semai ketumbar jenis biasa (ambik kt dapur). Dlm 50 biji gitu la, dengar cm byk kan, tp ia pyh tul nk hidup. Xkisah la, janji ia hidup jer.


LOBAK PUTIH
Cepat sungguh benih lobak putih ni bercambah, mmg hr ke 3 dh nmpk cambahan. Benih ni sy xorder, benihkongsi oleh tanamsendiri.com . Kdg2 terpikir jgk dlm hati, nape ler benih lain yg ku harapkan menjadi, last2 benih yg lain kuar dulu. Xplan nk tanam kt mn lg, errmm..tgkla ia besar dulu.


BAYAM PUTIH DAUN BULAT
Percubaan tabur anak bayam putih masuk kali ke 3. Dulu, tanggapan sy igt benih bayam tu bercambah cm anak sawi tp ia lg kecil..sekali pandang xprasan pn. Kalo tgk jarak dekat baru la nampak, benihnya sangat halus serta menggambarkan betapa keciknya cambahan anak bayam pada tempoh minggu pertama. Ingat zaman sekolah dulu, abah suka tabur benih bayam, bendi dan kangkung (pokok lain pn byk lg). Tau2 ia dh besar dan boleh dituai untuk masak, pandai abah menanam dan sampai skrg pn umurnya mencecah hampir 70 thn masih gemar menanam. Anak dia plk xberbakat.

1st time tabur terus ke batas, biji benihnya dimkn semut, yg selamat cuma 3 pohon, baru sebesar ibu jari.
2nd time, tabur dlm polibeg besar, guna tanah biasa, anak2 bayam putih byk yg kelihatan tumbuh, namun ia sgt kecik.
3rd time, guna tanah berbaja kompos, nmpk kuar ckit2 jer slps 4-5hr.

Kawan2 agak sy dh salah semai ker? Sy nk cuba lg, walaupun sy tau kalau nk mkn time raya cm xsempat daa yg penting skrg sy nk tgk ia tumbuh subur.


ANAK SAWI BANTUT
Apa nk buat, seandainya anak sawi  xmembesar? perlukah dicabut & dibuang terus@ teruskan menunggu ? Kalau tgk lame2 naik geram, bukan geram nk cabut tp geram nk menabur lg, eee risau xde tmpt jer nanti nk alih, melampau byk sgt sy tabur.


ANAK KOBIS CINA
Malu nk citer, anak2 kobis cina dh hampir pupus kesemuanya, hehe..xpandai jaga jenis sayur cm ni. Tunggu kena tabur yg lain.


BENDI
Benih bendi yg ditabur hampir 2 bulan lalu, pokoknya skrg masih belum sampai paras lutut, namun ia nampak lebih banyak daun dan semakin melebar. Kelihatan lebih subur berbanding dulu. Kesian pokok ni, sy jrg belai2 sbb bila bersentuh daunnya di lengan mesti gatal2. Just letak baja jer & siram. Ada lebih 10 pokok, yg gemuk ckit 2-3 pokok jer. Lepas ni kalo dh tinggi sampai paras peha nk letak kt luar pagar kot, senang jiran nk ambik buah. Lgpn ia tidak sensitif pd air mahupun cahaya. Tahan lasak jgk pokok bendi ni.


RINGKASAN : Secara keseluruhannya, apa2 tumbuhan sy tanam tidak begitu memuaskan.



Ahad

BERHUJUNG MINGGU SEBELUM RAMADHAN

Bawak 3 pancing, 1 lg untuk casting katanya
Hai semua, actually kami sekeluarga plan nk g air terjun  sbb tmpt tu jer yg teduh tp kali ni husband sy ajak pergi pancing. Dh lame betul x g pancing, masa xde anak cm bes jer sbb xde la sebusy skrg. Sblm ni sy dh pernah dtg cni. Tempat ni xjauh sgt, dlm 20km dr umah kami. Namanya Kemasin, Bachok, Kelantan (laluan kapal2 & bot nelayan keluar masuk). Tmpt ni katanya ada lubuk ikan, tp yg dpt cume ikan buntal dan anak ikan kekek + anak ikan ebek. Sy xmemancing pn, tlg bebel jer sbb asyik dpt ikan sama jer..ikan buntal byk betul. Malas nk ambik gambar, xberbaloi.

Anak2 sibuk jer, papa nya tgk la..xigt benda lain dh tu



Best walopun xde ikan besar, yg penting memancing (kata kaki pancing)



Kakak dengan penapis buruk









Abang tu muka takut semacam tgk ikan, ikan saiznya hanya separuh tapak tangan

Bot nelayan yg lalu berhampiran benteng


Kakak & abang tgh berehat

Duk tgk helikopter kt ruang udara



Kakak ni mama suruh senyum bukan buat muka cm tu..eee

Beberapa ekor siput yg masih hidup di bawa pulang oleh kakak


Sampai ati tinggalkan yayang kt umah tokbah-tokma (tak dpt bawa skali sbb kesian takut pyh nk tido, mama nya malas nak dokong n cuaca plk xmenentu)



Cantik pemandangan kt cni, jauh dari kesibukan

BENIH BARU SEMAI DAN KISAH SEMAIAN DAHULU


Aswt/salam sejahtera,

KAILAN
Beberapa hari yg lepas benih kailan sy telah selamat tiba. Blk keje ptg tu sy msk siap2 dan terus gagahkan diri untuk siapkan tanah dlm pasu, namun apakan daya, bila dekat orang azan sy terpaksa berhenti untuk berbuka puasa terlebih dahulu. Selepas sembahyang maghrib jer, sy semai benih dlm pasu yg dh tersedia tu. Pelik bukan menyemai benih waktu mlm..hehe xpe la tandanya sy bersemangat...bwh porch kete yg sekangkang kera ni jer, sbb pg esoknya xkan sempat punye la, asyik lewat ke tmpt kerja. Ingin ku khabarkan kepada semua bahawa hr ni adalah hr ke 4, kelihatan putik kecil benih kailan baru bercambah. Ok la, alhamdulillah..teruskan membesar yer. Snap gmbr pn xnmpk. Tunggu ia besar dlu, lain kali snap gmbr lps 2 minggu baru nmpk elok.

Pasu semaian kailan n polibeg tu semai benih lada solok

Benih yg baru bercambah tidak brp jelas kan

SAWI BAKSO
Jom tengok anak sawi bakso yg sy baru semai tumbuh dgn subur, hr ni dh masuk hr ke 7, baru nmpk comey. Oleh krn geram yg teramat, aku tabur dalam 70-80 biji benih sawi bakso (gambar kt bawah tu hanya 1 polibeg jer, ada 2 polibeg kesemua). Prestasi semaian kali ini adalah lebih baik selepas struktur tanah ditambah dengan pasir, dulu sebelum tanah ditambah pasir ia lambat sangat membesar. Oleh yg demikian, anak sawi yg dulu tu kelihatan agak terbantut. Ia tidak meninggi, umur 3 minggu patutnya dkt2 sejengkal, yg ni baru setinggi jari manis. Proses penanaman menjadi terlalu lama dan membosankan. Sy hampir2 give up tau! Namun begitu, sy tetap kuatkan semangat.

Anak sawi bakso


DAUN CELERY/DAUN SUP
Dua minggu yg lalu, sy ade tanam akar daun sup yg telah digunakan, nmpknye hidup jgk yer 4pohon, 1 pohon mati sbb terlebih air, lps ni siram ckit2 jer la. Pucuknya dh kelihatan dr keratan batang. Kalo anda semua baca tentang khasiat daun sup ni, mmg bagus untuk kesihatan. Sy pilih makanan yg berkuah sup dan bihun/mee jer untuk letak daun ni byk2, baunya sungguh menyelerakan..hmm yummy.

Daun sup ditanam guna keratan akar


BETIK SEKAKI KOT
Setelah 8 hari semai benihnya kelihatan, masih kecik lg dan xleh nk komen byk2. Smlm baru nmpk daun ketiga. Hari ni dh masuk hari ke 11, lbh krg sama je. Kalo dh tinggi sejengkal leh la alih.

Betik sekaki kalo xsilap sbb xtanda, agak2


KUNYIT
Sy semai kunyit 4 minggu lps guna kunyit hidup yg bli di Mydin Mall, 2 minggu pertama ia mengeluarkan tunas kecil dan pd awal minggu keempat iaitu hr ni, pucuknya yg bergulung telah kelihatan. Hijau muda, comey betui.. Raya nanti mesti dpt tgk lebih byk pucuk2 lain.


Kunyit yg keluar tunas


Pucuk kunyit, baru satu jer yg nmpk

KANGKUNG
Kangkung adalah sayur kegemaranku, sbb tu la sengaja dicampak byk2 benih ni terus ke tanah yg dh gembur. Konon2 raya nanti xpyh beli sayur sbb tabur dlm 100 biji benih. Sangat mudah untuk anda tanam kangkung, asal siram jer mesti kuar anak2nya selepas 2-3 hari. Kangkung perlukan air yg banyak, kalo kt kampung ada org tanam kt tepi aliran air buangan/longkang, yg pastinya ia hidup subur. No need baja2. Sy tanam dpn umh je, siram guna air bersih.

Yg ni la antara anak kangkung berumur 5 hari, yg selebihnya umur 3 hari  
 












Rabu

KU ALIH ANAK-ANAK SAWI & KOBIS

Salam semua. Lama betul menunggu untuk alih anak-anak sawi & kobis cina untuk dialihkan. About 2 week gtu..org baru menceburi  bidang pertanian mmg gni la yer xsabau2. Nak dijadikan cerita, anak sawi & kobis nmpk cm lambat jer membesar, ada something yg xkena, faktor utama adalah tanah kot. Klu ikut date, dekat2 raya nanti dh boleh tuai. Sempat ker diorg membesar sprt mana org lain duk post tu???? 40 hari (tarikh matang) - 14 hari = lg 26 hari. Frust betul sbb xmencapai sebagaimana yg diinginkan iaitu anak sawi yg montot/comey. Yg jd tu sume kontot2.

Anak sawi yg kontot


Mungkin inilah nasibku ibu2 bapak2 sekalian, lagi sodap tanam kangkung daaa. Main campak2 jer dh tumbuh. Stok benih kangkung banyak sangat, beli kt pasar siti khadijah, murah betul.. Boleh jugak merasa hasil tanaman sendiri akhirnya. Cukup 3 minggu jer potong semua  tinggal batang. WAHAI KAWAN2 SEKALIAN, TANAMLAH KANGKUNG KALO NK CEPAT TUAI (ayat seruan hehe).

Hatiku duk menantikan benih kailanku..bila nk sampai ni? Adakah pos laju xberapa nk laju? Sepatutnya dh sampai ptg ni. Percubaan menyemai benih kailan akan berlangsung serta merta bila ia selamat tiba. Sempat ke x ni nk merasa kailan muda di hari raya nanti?hehe..dlm hati prasan kailan idup subur.. Saya beli tanah khas kali ni just for u kailan..xla, saje je ckp.


p/s : yeayy...benih kailanku telah selamat sampai kt opis, really excited, menanti saat menyemai benih.

Tunggu saje saya upload gambar...xsempat nk ambik sbb tiap2 ptg hr hujan.